- A szanszkrit nyelvet említve óhatatlanul eszünkbe juttatta a hindu időfelfogást. Szerintük ugye, éppen egy ciklus végére értünk?
- A hinduk szerint a kali jugában járunk, vagyis a pusztulás idejét éljük. S ez a folyamat megállíthatatlan. Siva most is elpusztít mindent, ami nem meglepő, mert Siva mindig mindent elpusztít. Az egyes ciklusokat jugák alkotják, s amikor az utolsó is véget ér, minden eltűnik. Az általunk ismert világ semmivé lesz, de nem most először. A pusztulásnak hiába próbálnánk ellenállni, mert a miénknél sokkalta nagyobb erők okozzák. A kali juga idején az a legfontosabb, hogy valahogy megőrizzük a „dharmát ", azaz a világ rendjét és a magunk tisztességét. Ez a két dolog az indiai elgondolás szerint szorosan összefügg, hiszen részben mi magunk is felelősek vagyunk a világmindenségben bekövetkező változásokért. Ha valamennyien megőrizzük a saját dharmánkat, s elvégezzük azt a feladatot, amiért a világra jöttünk, az univerzum léte folytatódik, s egy napon a világ újjászületik. A kérdés csak az, hogy az elkerülhetetlen pusztulás tudatában is képesek vagyunk-e megőrizni a dharmánkat.
- Mikor léptünk be a kali juga idejébe? -
Krisztus
előtt 3200 táján, Krisna halála napján, aki Visnu isten nyolcadik
avatárája, megtestesülése volt. De hogy mennyi ideig tart a kali juga?
Sohasem sikerült megtudnom, pedig legalább ötven embernek feltettem ezt
a kérdést.
- Ferdinand Raynaud azt mondaná: „Egy bizonyos ideig"...
-
Ha a kali juga Krisztus előtt 3200-ban kezdődött, akkor már több mint
5000 éve tart. De hogy még mennyi van hátra belőle? Egyesek szerint
ötven év, mások szerint hárommillió. Nagyon nehéz meghatározni egy juga
tartamát Minden bizonnyal azért, mert az indiaiakat ez a kérdés nem is
nagyon foglalkoztatja.
- Még az idő mérésének fogalma is idegen tőlük.
- Igen, mert egy ciklikus folyamatot nem szokás mérni .
- Mi történik majd a kali juga végén?
-
Egyre erőteljesebb hanyatlásnak leszünk - illetve vagyunk máris - a
tanúi, amely az egész civilizációra rányomja a bélyegét Az indiai szent
szövegek, jelesül a Mahábhárata, pontos leírását adják a kali jugának.
A társadalmi kötelékek felbomlásának korát éljük. A törvényeket mind
többen vitatják, s végül már senki sem tartja be őket. A szövegek "Manu
törvényeiről" beszélnek. Ezek a törvények már nagyon régóta az indiai
társadalom gerincét képezik. Ha nem tartják tiszteletben őket, kezdetét
veszik a polgárháborúk, felbolydul az állam, kitör a belviszály a
városokban és a családokban is. A vadállatok elözönlik a városokat. A
szövegek nagyon pontosan leírják mindezt. Eszembe jut, mit mondott
Jean-Luc Godard, vagy tizenöt évvel ezelőtt: hogy a feketerigók
beköltöztek a városokba, a századvég egyik legjelentősebb eseménye volt
az ő szemében; a legfélénkebb madár fokozatosan szinte háziállattá
változott... Ezt olvashatjuk a Mahábháratában is: „A bűntények fészke
lesz a város. A húsevő vadak a főutcákon alszanak... A keselyűk
hallgatnak a hívó szóra. Kemény csőrű madarak rikoltozzák: Érett!
Megérett!" És így tovább. A világ végéről szóló jóslatok nagyjából mind
hasonlítanak egymásra.
- Ezeket a jeleket metaforáknak foghatjuk fel?
-
Korántsem. Egyértelműen tényként említi a szöveg. Arról is szó esik,
hogy az emberi faj elkorcsosul: az emberek egyre alacsonyabb növésűek,
gyengébb izomzatúak, s már tizenöt évesen megőszülnek...
- De ha körülnézünk, ennek épp az ellenkezőjét látjuk Az új generáció tagjai sokkal sudárabbak és egészségesebbek, mint atyáik...
-
Valóban sok nyolcvan-, kilencvenéves embert láthatunk. Az indiaiak
azonban erre azt mondanák, hogy ezek mind a második világháború előtt
születtek, s abban az időben nőttek fel, amikor a népességnek több,
mint a fele még vidéken élt, természetes táplálékot fogyasztott, nem
megmételyezett, vegyszerrel kezelt élelmiszert, és jó levegőt szívott.
- És miként ér véget a kali juga?
-
A törvénytelenségek, polgárháborúk és az emberi faj elkorcsosulása
általános nyomorúságot idéz elő, amit kozmikus csapások is tetéznek,
szörnyű nagy esők, piros-sárga, gyilkos gőzfelhők, melyek végtelen
mocsárrá változtatják a földet.
- Richard Fleischer filmje, a Zöld nap, mintha éppen erről a végső nyomorúságról szólna.
-
Igen, szívet tépő látomás az ő filmje... A kali juga rettenetes
időszak. És semmit sem tehetünk ellene. Nincs is értelme a borzalmakkal
szembeszállni. Ebben a drámai időszakban csakis azon kell iparkodnunk,
hogy bármilyen nehéz, még ha egyre nehezebb is, megóvjuk a dharmánkat.
- De mi értelme megóvni a dharmánkat, ha hamarosan úgyis mindennek vége?
-
Mert ciklikus időben élünk, tehát bizonyos értékek, a világrend némely
eleme sosem vész el végleg. Ha már csak szürke sár borítja bolygónkat,
amint a szent szövegek írják, Visnu elismeri vereségét, Siva győzött, a
világ elpusztul. Indiában két nagy istenség létezik, Visnu és Siva, valamint a nagy teremtő, Brahmá,
akit a harmadik istenségként emlegetnek. Valójában Brahmá nem játszik
túl nagy szerepet. Csupán két-három templomot emeltek neki Indiában.
Visnu és Siva pedig örökösen verseng egymással: egyikük a világ
megtartásán fáradozik, a másik az elpusztításán. A Mahábhárata egy nagy
visnuista hősköltemény; melyet Krisnának, Visnu egyik földi
megtestesülésének dicsőségére írtak. A nehéz időkben Visnu leszáll a
földre, hogy megvívjon Sivával, és néhány évvel késleltesse a végső
összeomlást. Az indiai szobrászatban Sivát gyakran négy karral
ábrázolják. A fent található két keze azonos magasságban van; jobb
kezében kis dobot tart, annak jeléül, hogy a világot dobpergés
ritmusára és hangjára teremtették. Másik kezében tüzet tart, ami
viszont arra emlékeztet, hogy minden, ami teremtetett, el is pusztul
egyszer. Siva harmadik karja Buddha egyik mozdulatát jeleníti meg, a
híres abhajá-t, ami azt jelenti: „ne félj!" A félelem káprázat csupán,
valami, ami nem létezik. Mivel minden teremtett dolognak el kell
pusztulnia egyszer, mire való az aggódás? A negyedik kéz ujja az isten
lába felé mutat. Siva fél lábon áll, s teljes súlyával egy démonra
nehezedik. Mintha azt mondaná: Ne féljetek, hiszen látjátok, szellemem
erejével egyik lábamat máris elemeltem a földről. Az
egyik legrejtélyesebb s leggazdagabb jelentésű ábrázolás ez az indiai
képzőművészetben, amely pedig nem szűkölködik az efféle
megjelenítésekben. Siva mindent elpusztít, de a remény nem vész el. Ezt
egyébként ő maga is jelzi. Fölemelt lábairól a kezdetekre utaló dobra
esik a pillantásunk: egy nap minden elölről kezdődik. A szobor a
körforgást mutatja. Mindannyiunknak megvan a magunk kis kali jugája,
személyre szabott apokalipszis élménye. S a közeli vég furcsamód még
vonzó is. Ha egy ősidők óta ismert valamiről van szó, nyilvánvalóan
belénk ivódott, s ha a körülmények úgy hozzák, a felszínre tör,
félelmünk és bűnösségünk tanúbizonyságaként Az indiaiak is ismerték a
vég rémlátomását, amely lidércnyomásként nehezedik az emberre. És a
maguk módján reagáltak rá.
- És mit tesz Visnu eközben?
-
Szendereg. Hosszú-hosszú ideig alszik, a határtalan óceánon lebegve. S
míg alszik, álmodik, nehogy elfelejtse az eltűnt világ szépségeit. Éppen
azért kell minden áron megőriznünk a dharmánkat, hogy Visnu emlékezetét
ébren tartsuk. Hogy segítsük az isten álmát. Amikor egy-egy ciklus
végén minden érték, minden szépség megsemmisül, a világot az a veszély
fenyegeti, hogy nem épülhet fel soha többé. Ha azonban valamiféle
egyensúly teremtődik a pusztító és a fenntartó erők között, mely
utóbbiaknak a nagy fenntartók, Visnu és mi magunk vagyunk a forrásai,
akkor nem veszett el minden remény. Kezdetét veheti egy újabb ciklus...
- Az álom tehát az emlékezést szolgálja.
-A
nem feledést, a feledés elleni harcot. Az álom éberen őrködik, amíg a
szellem alszik. Ki határozza meg, mikor teremtődik újjá a világ? Senki
sem mondja meg. Azt hiszem, egyetlen szöveg sem tesz említést róla. Az
indiai gondolkodás irtózik tőle, hogy formába, szavakba öntse azt, ami
a formán innen van, s a formátlannal áll szoros összefüggésben. Tat
tvam aszi, mondják a végső valóságról: "Te vagy az"
- Ez a Bhagavad-gítá legfőbb üzenete is...
-
A Bhagavad-gítá rendkívül sűrű, tömény szöveg, amelyből nem lehet
kiemelni a „lényeget". Le kellene szoknunk róla, hogy megpróbáljuk a
nagy gondolatokat vagy bármelyik híres szöveget néhány mondatban
összefoglalni. Bizonyos értelemben a gítá minden őt megelőző szöveg
összefoglalása és továbbgondolása. Komplex szöveg. Még a buddhizmus
nyomai is felfedezhetők benne. Nem merném itt most valami rövid
összefoglalását adni. Nem is lennék képes rá.Ami
a hinduista dharmát illeti (mert a buddhizmusban mást jelent ez a szó),
senki sem tudja, ki hozta létre. Egyszerűen van. Létezik és kész.
Sokan, köztük például Jorge Luis Borges is, csodálkoznak ezen a
megmagyarázhatatlan kötelezettségen, egyfajta parancsolaton. De
szeretném ismételten leszögezni, hogy az indiai (vagy a kínai, a maja)
gondolkodás a mi nyugat-európai fogalmainkkal nem közelíthető meg. Nem
a mi gondolkodásmódunk az egyedül üdvözítő. Nyugaton mindenütt létezik
egyfajta intellektuális rasszizmus, amitől feltétlenül óvakodnunk kell.A
hindu idő nem szorítható be az általunk elképzelt idő keretei közé. Az
ő időfelfogásuk szétfeszít minden emberi számítgatást. E gondolkodás
keretei közt elképzelhető, hogy egy civilizáció néhány pillanat alatt
semmivé váljék, majd újraépüljön. Néhány pillanat vagy néhány milliárd
év alatt: mi a különbség a világmindenség kihunyt tekintete előtt? A
semmi az időtlenség. Brahmá, a teremtő, egyetlen pillanat alatt hozza
létre művét Siva hosszabb, tekervényesebb utat jár be, amíg mindent
elpusztít. De végül minden ugyanoda vezet. A különbség csupán a mi
érzékelésünkben, szemléletünkben, viszonyulásunkban rejlik.
- René Guénon szerint a megnyilvánulások egyes fajtái az időben bomlanak ki, más fajtái egyéb létformákban.
-
Igen, talán azokban a párhuzamos univerzumokban, melyekről manapság a
tudósok beszélnek. De hadd végezzek most már Visnuval - micsoda
arcátlanság! Hiszen ővele, hivatalos védelmezőnkkel, sohasem
végezhetünk. Egy bizonyos „idő" után, hirtelen, általunk ismeretlen
okból, Brahmá, a legfőbb teremtő, előbújik Visnu gyomrából, s egy
lótuszlevélre ülve egy szempillantás alatt újrateremti azt a világot,
amelyről Visnu álmodott. Minden újra mozgásba lendül. Ezután Brahmá
ismét aludni tér Visnu gyomrába, s várja, hogy a körforgásban megint
rákerüljön a sor. A teremtés ott rejtőzik az álomban.
-Krisna volt ez idáig Visnu utolsó megtestesülése. Mielőtt világunk véget érne, számíthatunk-e újabb avatárá-ra?
-
Igen, még azt is tudjuk, hogy az illetőnek lófeje lesz. Eddig nyolc
megtestesülése, avatárá-ja ismeretes a megtartó istennek; a szanszkrit
avatára szó annyit tesz: „átkelés, leszállás, megjelenés". De talán
másutt, egy másik lakott világban jelenik majd meg, mivel a hindu
világmindenség nemcsak időben, hanem térben is sokkal tágasabb, mint a
miénk. Ennek az univerzumnak a fővárosa egyébként nem a földön van; az
űrben lebeg ez a város, s a neve Amarávatí. Itt áll az istenek
királyának, Indrának a palotája. A város sosem marad egy helyben, egyre
csak úszik a végtelen űrben. Amint a Mahábháratában olvashatjuk, itt
találkozik Ardzsuna Indrával, egy olyan harci szekéren, amely a
leginkább egy rakétához hasonlít: valami „felfelé hajtó erőről" „gőzről
és láthatatlan lovakról" van itt szó. Azt hiszem, az első űrutazás
leírásával van dolgunk, amely az Illését is megelőzi.
- Mi célt szolgálnak az avatárá-k?
-
Visnu dolga, hogy fenntartsa a világ rendjét. Időnként, amikor nagyon
rosszra fordulnak idelent a dolgok, „leszáll" s alakot ölt, nem
feltétlenül emberi, de mindenképp földi alakot. Visnu avatáráinak sora
kissé gyermekded és tökéletlen megfelelője annak, amit mi a fajok
fejlődésének nevezünk.Először
egy hal, vagyis víziállat alakjában száll alá. Második megtestesülése
egy teknősbéka, vagyis egy kétéltű, amely a vízben és a földön egyaránt
megél. Harmadszorra egy vaddisznó alakját ölti magára, amely már
kifejezetten szárazföldi emlős. Negyedik avatárája egy oroszlánfejű
ember: ez az ember első, még hibrid formájú megjelenése. Valami
homályos megsejtése ez az ember állati eredetének, de legalábbis a
közös tengeri ősnek. Visnu ötödik megtestesülése az első, amely már
kizárólagosan ember, de alacsony termetű és kissé púpos. Ha mindenképp
analógiát akarunk keresni, hát ez a mi cro-magnoni emberünk. Ezután
következik a rendkívüli erővel megáldott aszkéta, Parasuráma, akinek
szavai varázserővel bírnak; ő a „szekercés ember". Az erdőben lakik.
Favágó. A két utolsó avatára Ráma és Krisna, a két nagy eposz, a
Rámájana és a Mahábhárata hősei.
- Ki lesz a kilencedik avatára?
-
Állítólag nem száll alá egyhamar, mert világunk jóvátehetetlenül
elromlott. A kali juga annyira tért hódított, hogy nem is álmodhatunk
többé megmenekülésről. De azért - hangzik mindjárt az ellenvetés is -
egyszer eljön, hiszen Visnu, bár tudomásul veszi Siva romboló munkáját,
kénytelen még egyszer utoljára fölvenni vele a harcot Ez a dharmája.
Erről a kilencedik avatáráról csak annyit tudunk, hogy egy lófejű ember
lesz. Miért lófejű? Az állatiasságba való visszatérés jeleként? Nem
tudjuk. Csak zárójelben jegyzem meg, hogy valaha régen a hinduizmus
próbálkozott azzal, hogy Buddhát tegye meg Visnu kilencedik
megtestesülésévé. Az álmok megvalósításának nagy kísérlete volt ez.
Szerencsére azonban a Buddha elég soká élt ahhoz, hogy világosan
kifejtse tanait és biztosítsa magát személyének istenítése ellen (mert
érezte a veszélyét). Krisztusnak nem adatott meg ez a lehetőség, hiszen
mindössze két évig, de legfeljebb két és fél évig prédikált.
- „Ha találkoztok a Buddhával öljétek meg", intik a zen mesterek tanítványaikat.
-
Igen, pontosan ezt mondják. Öljétek meg azt, aki a Buddhának mondja
magát. Öljétek meg az önjelölt isteneket. Találjátok meg magatok a
helyes utat. Ezt az alapállást csodálatos mód sikerült megőrizni a
buddhizmus egész története során, s ennek köszönhetően tudtak
ellenállni a buddhisták a bálványozás, istenítés kísértésének, aminek
különösen Asóka idején, az időszámításunk utáni 3. században volt nagy
jelentősége, amikor is a hinduizmus válságba került: egy időre a
buddhizmus lett India államvallása.
-
Ha a buddhisták ellenállták is a kísértésnek, hogy a Buddhától istent
faragjanak, sokan vannak, akik várják az utolsó földi budddha
eljövetelét, aki a Maitréja Buddha lesz, vagyis a „Szeretetteljes", az
univerzális szeretet megtestesülése. Egy olyan buddha, amely az emberi
történelembe ágyazódik, mindig csak az utolsó előtti lehet.…
Idézet a Beszélgetések az idők végezetéről c. könyvből (Jean-Claude Carriére)
Szerzők: Jean-Claude Carriére - Jean Delumeau - Umberto Eco - Stephen Jay Gould
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése